Persze nagyon tanakodtunk, hogy kerülhetett ide ilyenkor egy harcsa. A magyarázat, egy a semmiből felmorduló mennydörgés formájában érkezett. Számomra legalábbis a közelgő vihar egyértelműen megmagyarázta a dolgot. Persze lehet, hogy tévedek, de az ember hajlamos megingathatatlan alapigazságként kőbe vésni olyan jelenségeket, amiket megélt.

Történt egyszer ugyanis, hogy a teraszon ücsörögve agyaltam, hogy mit tehetnék a szabadidőmmel, mert mocskos áradás mosta el a pecámat. Amikor is megláttam szemben a hegyeken, hogy a kialakult zivatarfelhő felénk tart. (Hogy ezt honnan is tudom megállapítani, az talán majd egy jövőbeni bejegyzés témája lehetne, mondjuk: meteorológiai ismeretek  horgász szemmel – címmel. Legyen elég, hogy 15 év repülés az eget kémlelve, sokat tanít az embernek erről )

Szóval meglátva a közelgő zivatarfelhőt, összeállt a kép, hogy tulajdonképpen a tökéletes harcsázó idő kezd éppen kialakulni itt, míg én azon gondolkodom, hogy oda lett a pecám. Sáros áradás zivatarral?!  Ha most nem fogok harcsát, akkor soha – gondoltam. És büszkén mondhatom, hogy így is lett. Életem első tudatosan pergetett harcsáját fogtam így. Kiszaladtam a Dunára és tíz perc múlva fárasztottam a harcsámat. A zivatar, fárasztás közben ért oda és olyan hevesen csapkodtak a villámok körülöttem, hogy nem mertem felfelé tartani a botot fárasztás közben. Ronggyá áztam természetesen, hiába a szuper esőkabát, de kit érdekelt ez akkor. Összeállt a kép, kihasználtam a ziccert és bejött. Roppant büszke vagyok rá : -) Szóval nincs az az Isten, aki le tudna arról beszélni, hogy ez az izári harcsa a zivatar miatt bújt elő, hogy randalírozzon egyet amíg tombolnak az égiek.

Meg is kaptuk az égi áldást. A kánikulából percek alatt olyan hűvös lett, hogy Ricsi már annyira fázott, hogy azon gondolkodott, visszasétál a kocsihoz az esőkabátjáért. Nekem – ahogy Robi barátom szokta mondani: “szűk tűrésű hidegkedvelő” lévén, kimondottan jól esett az elmúlt napok kánikulája után borzongani kicsit. Életre keltem tőle. Beálltunk a parti fák koronája alá és megreggeliztünk, míg ki este magát az idő.

Elvonult a zuhi, mi is tovább indultunk. Egy egyenes szakasz utáni kanyarhoz közeledtünk. Az egyenes egy jellegtelen, kiszélesedett szakasz, sekély, fél méter körüli átlag mélységgel. A kanyar előtt a víz átfolyik a kanyar külső ívére oly módon, hogy a víz felgyorsulva, keresztben lefolyik a mederről. Itt teljesen sekéllyé válik, viszont olyan gyors lesz, hogy a bokáig érő vízen átgázolva az embernek eszébe sem jut dobálni. Olyan – csak ezen jussak át két lábon – típusú szakasz. Ezen átérve, Ricsi elmesélte, hogy két ilyen szakasz van a területen. Teljesen ugyanúgy néznek ki, mégis, ezen a szakaszon mindig van hal, a másikon soha. Ezek is a nagy titkok közé tartoznak. Azonnal észre is vettem egy szedést lejjebb, így megbeszéltük, hogy ezt a részt alaposan kifaggatjuk. Ricsi hamar meg is akasztotta a tettest, de egy kiadós küzdelem után sikerült meglépnie, így mégsem láttuk meg, ki volt az.

Ő volt az, de nem akart fotómodell lenni

Én a felső sarokkal kezdtem, ahol a leg erősebb volt a mosógép effektus. Mert, hogy az a nem kevés víz, ami átzúdul az egyik oldalra, az persze egy mélyületet vájva zúdul tovább iszonyatosan kavarogva. Tulajdonképpen egy zúgó alakul ki a mederrel párhuzamosan. Itt persze már lecseréltem a csattogós lepkét egy sekélyen úszó duckó woblerre.

Második dobás, durr. Eszeveszett védekezés, nagyon sűrű irányváltások és húzás helyett fékpróbáló, tépés szerű cibálások. – Ez nem domolykó, mondom Ricsinek. Pisztráng lesz ez! Rövidesen ki is ugrott a vízből, vadul dobálva magát és valóban, egy szivárványos küzdött a szabadságáért konokul. Megküzdöttünk. A kiemeléskor persze, amikor meg akartam fotózkodni vele, bedobta a medvecsapda jelenetet és olyan erővel rúgta ki magát a kezemből, hogy azonnal elcsattant az előkém. Ráadásul középen. Valószínű megsérülhetett a köveken. De ahogy vízbe ért a pisztráng, hanyatt fordult és mozdulatlanul sodródott tetemként. Ricsi próbált utána “futni” de nem érte el. Jajj, de rosszul esnek az ilyen jelenetek. Főleg, hogy egy majomkodó fotó miatt történt, hogy mutogathassam a blogomon.  Pár méterrel lejjebb, besodródott egy mélyület visszaforgójába és ott megállt, hassal felfelé. Azonnal mentem, hogy kiveszem és nyúltam érte, de nagyon mélyen volt. Már rákészültem, hogy valószínűleg a fejem is víz alá fog kerülni, hogy elérjem, amikor Ricsinek jött az ötlete, hogy a spiccgyűrűvel akasszak be a woblerba. És láss csodát, elsőre simán megakasztottam a spiccgyűrűvel a horgot és kiemeltem a halat. Ricsi kicsit méltatlankodva kiakasztgatta a hármas horgokat. Mert, hogy ez is egy új csali volt és még nem cseréltem le rajta egyágúakra a horgokat. Teljes joggal tette, magamtól is rosszul éreztem magam miatta. Igen, vannak olyan halfajok és módszerek ahol egyszerűen nem szabad hármas horgokat alkalmazni és mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy a fejéből és szájából kiakasztott horgok után a sebes életre kelt és ugyanolyan életerővel úszott tova, ahogy érkezett. Szóval le a hármas horgokkal!

Ezt a szakaszt a két fárasztással és béna jelenetemmel teljesen szétzavartuk, így továbbmentünk. Eseménytelenül dobálgattunk tovább és ahogy Ricsi jelezte is, a másik kanyar előtti zúgó szerű szakaszon sem találtunk semmit. Közeledtünk az etap végéhez. Már nem is bántam, mert derekamnak elege lett a lábtekergetős sodrásban császkálástól. Na ja, ahogy a mondás tartja: harminc felett csak tünetmentes napok vannak. Ez a nap pedig éppen nem a tünetmentes lett. Le is akasztottam csalimat és épp próbáltam kitekergetni a vásott fájdalmat magamból, amikor diszkrét füttyentés jelezte, Ricsi fáraszt. Nem is akármit. A keményen áramló részben harcolt valakivel, aki nem adta magát egy könnyen. Aztán Ricsi megmutatta milyen egy szebbecske domolykó az Izárban. Hát ilyen ez a „Sebes folyó”

Na ez már egy FEJES domolykó

One thought on “Ismét egy jó kis peca az Izár folyón